پنج قلوی استفان

سومین تصویر مربوط به پنج قلوی استفان است. این مجموعه کهکشانی فشرده در صورت فلکی اسب بالدار واقع شده و متشکل از پنج کهکشان است که چهار مورد از آن‌ها به هم نزدیک هستند و انتظار می‌رود با یکدیگر ادغام شوند.

در تصویری که “جیمز وب” از “پنج قلوی استفان” گرفته است، پنج کهکشان را می‌بینیم که چهار مورد آنها با هم در تعامل هستند. گفتنی است که کهکشان سمت چپ نسبت به چهار کهکشان دیگر، در تصویر جلوتر است.

“جیمز وب” با انتشار این عکس، دانش ما را در مورد شکل‌گیری ستاره‌ها و فعل و انفعالات گازی در این کهکشان‌ها متحول خواهد کرد. کهکشان‌ها در “پنج قلوی استفان” با هم برخورد می‌کنند و در یک کش و قوس گرانشی، یکدیگر را می‌کشند و هُل می‌دهند.

در نمای مادون قرمز میانی در اینجا، می‌بینیم که چگونه “جیمز وب” از میان گرد و غبار نفوذ می‌کند و بینش جدیدی در مورد اینکه چگونه فعل و انفعالاتی مانند اینها ممکن است موجب تکامل کهکشان‌ها در جهان اولیه شده باشد نشان می‌دهد. این تصویر بزرگترین تصویر از این مجموعه کهکشانی تا به امروز است که مساحتی از آسمان به اندازه یک پنجم قطر ماه را آنطور که از زمین دیده می‌شود، پوشش می‌دهد. این یعنی اینکه این تصویر شامل بیش از ۱۵۰ میلیون پیکسل است و از حدود ۱۰۰۰ فایل تصویری ساخته شده است.