سحابی شاه تخته

تصویر چهارم متعلق به سحابی شاه تخته است. شاه‌تخته یکی از درخشان‌ترین سحابی‌هایی است که در فاصله تقریباً ۷۶۰۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی نیمکره جنوبی قرار گرفته است. سحابی شاه‌تخته خانه ساختارهای معروف انگشت مانندی از گاز و غبار کیهانی است. سحابی‌ها ابرهای عظیمی از گاز و غبار کیهانی هستند که در آن‌ها ستاره‌های جدید شکل می‌گیرد.

همانطور که در این نمای ترکیبی از دو ابزار NIRCam و MIRI روی “جیمز وب” دیده می‌شود، نتیجه کار دو دوربین بهتر از فقط یکی است.

در این نما که با رصد مادون قرمز نزدیک حاصل شده است صدها ستاره و کهکشان در پس‌زمینه را می‌بینیم که در عین حال، دیسک‌های تشکیل‌دهنده سیاره‌ای غبارآلود به رنگ‌های قرمز و صورتی را در اطراف ستاره‌های جوان به ما نشان می‌دهد. پشت پرده غبار و گاز در این «صخره‌های کیهانی» تاکنون ستاره‌های کوچکی پنهان بودند که اکنون توسط “جیمز وب” هویدا شده‌اند.

این تصویر بر اساس میراث تصاویر تلسکوپ فضایی “هابل” از سحابی کارینا ساخته شده است که در اینجا دیده می‌شود. تصویر جدید “جیمز وب” به ما نگاهی نادر به ستاره‌ها در مراحل اولیه و سریع شکل‌گیری آنها می‌دهد که برای یک ستاره منفرد، این دوره حدود ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار سال طول می‌کشد. مشاهده این تصویر سحرانگیز از سحابی کارینا، آدمی را به تحسین این شکوه وامی‌دارد.