سحابی حلقه جنوبی

دومین تصویر جیمز وب از سحابی حلقه جنوبی یا سحابی “هشت انفجار” که در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و یک ستاره در حال مرگ را احاطه کرده است، با وضوحی شگفت انگیز منتشر شده است. نماهای سحابی حلقه جنوبی و جفت ستاره‌های آن با ابزارهای “جیمز وب” موسوم به NIRCam و MIRI شکار شده است. در این تصویر، این ستاره کم‌نور و در حال مرگ، گاز و غباری را که “جیمز وب” با جزئیات بی‌سابقه‌ای ثبت کرده است، بیرون می‌دهد.

ستارگان و لایه‌های نوری آنها توجه بیشتری را در تصویری که ابزار NIRCam ثبت کرده است به خود جلب می‌کنند در حالی که در تصویر MIRI، “جیمز وب” برای اولین بار نشان می‌دهد که این ستاره در حال مرگ، پوشیده در گرد و غبار است. این لایه‌های ظریف و گازی طی هزاران سال در فضای اطراف پراکنده خواهند شد. سحابی حلقه جنوبی یک سحابی سیاره‌ای است، اما برخلاف کلمه‌ی “سیاره” که در نامش وجود دارد، سیاره‌ای نیست، بلکه آنها پوسته‌های غبار و گازی هستند که توسط ستارگان خورشیدمانند در حال مرگ پراکنده می‌شوند.

کارل گوردون، اخترشناس در سازمان ناسا، می گوید: «من شرط بندی کرده بودم که این تکه بخشی از خود سحابی است. اما شرط را باختم چرا که وقتی با دقت بیشتری به تصاویر گرفته شده نگاه کردیم دریافتیم که به وضوح یک کهکشان لبه‌دار است.»

جزئیات جدیدی که “جیمز وب” با تصاویر خود فاش می‌کند، درک ما را از چگونگی تکامل ستارگان و تأثیرگذاری بر محیط آنها تغییر خواهد داد.