عکس رنگی از یک آفتاب‌پرست کیهانی!

یک آفتاب‌پرست کیهانی، رنگ‌های روشن خود را در عکس فروسرخ جدیدی نشان می‌دهد که «رصدخانه جنوبی اروپا» آن را ثبت کرده است.

به گزارش وب ناسا و به نقل از اسپیس، یک منطقه درخشان از فضا که به عنوان «مجموعه آفتاب‌پرست»(Chamaeleon Complex) شناخته می‌شود، یک مهد ستاره‌ای گسترده است که در فاصله تقریبا ۵۲۲ سال نوری از زمین قرار گرفته است. «ابر آفتاب‌پرست»(Chamaeleon Cloud) که به طور رسمی با نام «IC ۲۶۳۱» شناخته می‌شود، درخشان‌ترین سحابی در این منطقه ستاره‌ساز بسیار فعال و نقطه کانونی عکس جدید «رصدخانه جنوبی اروپا»(ESO) است.

طبق بیانیه رصدخانه جنوبی اروپا، IC ۲۶۳۱ به عنوان یک «سحابی بازتابی»(Reflection nebula) طبقه‌بندی می‌شود؛ به این معنی که از ابرهای غبار تشکیل شده است که نور ساطع‌شده از ستارگان مجاور را منعکس می‌کنند. پرتره آن با استفاده از «تلسکوپ پیمایشی مرئی و فروسرخ برای نجوم»(VISTA) در رصدخانه جنوبی اروپا به ثبت رسید و به صورت آنلاین منتشر شد.

سحابی واقع در مرکز عکس جدید، توسط ستاره‌ای به نام «HD ۹۷۳۰۰» روشن می‌شود که یکی از جوان‌ترین، پرجرم‌ترین و درخشان‌ترین ستاره‌ها در همسایگی کیهانی خود است. این ستاره را می‌توان در مرکز سمت راست دید که توسط ابرهای میان‌ستاره‌ای بنفش احاطه شده است. نواحی روشن عکس نشان‌دهنده گاز و غبار میان‌ستاره‌ای هستند که از ستارگان جوان در حال شکل‌گیری انرژی می‌گیرند.

مقامات رصدخانه جنوبی اروپا در این بیانیه نوشتند: ابری که در اینجا می‌بینید، پر از مواد ستاره‌ساز یعنی گاز و غبار است. در طول موج‌های نوری، این ناحیه حاوی لکه‌های تیره‌ای است که گرد و غبار در آنجا به طور کامل نور تابیده‌شده از منابع پس‌زمینه را مسدود می‌کند اما این عکس در نور فروسرخ گرفته شده است که می‌تواند تقریبا بدون مانع از گرد و غبار عبور کند و به دانشمندان امکان دهد تا هسته این ابر را ببینند.

براساس این بیانیه، IC ۲۶۳۱ به رغم نام خود، در بیشتر فصل‌های سال در آسمان نیم‌کره جنوبی قابل مشاهده است.