کشف خیره کننده تلسکوپ جیمز وب؛ زایشگاه ستارگان!

به گزارش وب ناسا، سرانجام برای اولین بار در تاریخ دوربین مادون قرمز جیمز وب در این غبارهای متراکم نفوذ کرد و به اخترشناسان این امکان را داد تا نشانه‌های آشکاری از دوجین ستاره نوزاد را که قبلاً شناسایی نشده بودند، کشف کنند.

نتایج این پژوهش که در شماره دسامبر نشریه ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شد، نگاهی اجمالی به آن چه ستاره شناسان با دوربین مادون قرمز وب خواهند یافت، ارائه می دهد. مگان ریتر، سرپرست این مطالعه می گوید: «آنچه وب به ما می‌دهد یک عکس فوری در زمان است تا ببینیم شکل‌گیری ستاره ای در گوشه‌ای از کیهان در حال وقوع است، تصویری که تا پیش از این قادر به دیدن آن نبودیم.»

JWST Infrared Image of Cosmic Cliffs

NGC 3324 که در صورت فلکی جنوبی کارینا قرار دارد، میزبان چندین منطقه شناخته شده تشکیل ستاره است که اخترشناسان برای دهه ها در حال مطالعه آن هستند. بسیاری از جزئیات این منطقه بخاطر وجود غبار غلیط، در تصاویری که قبلا توسط تلسکوپ فضایی هابل و سایر رصدخانه ها گرفته شده بود، پنهان شده است. اما دوربین مادون قرمز وب برای دیدن گرد و غبار در چنین مناطقی و تشخیص فواره های گاز و غباری که از قطب های ستاره های بسیار جوان بیرون می زند ساخته شده است.

ریتر و همکارانش توجه خود را بر بخشی از NGC 3324 متمرکز کردند که قبلاً تنها چند ستاره جوان در آن یافت شده بود. آنها با تجزیه و تحلیل یک طول موج مادون قرمز خاص، دوجین جریان خروجی ناشناخته هیدروژن مولکولی از ستارگان جوان را کشف کردند. اندازه جریان‌های خروجی متفاوت است، اما به نظر می‌رسد بسیاری از آنها از پیش ستاره‌هایی می‌آیند که در نهایت به ستاره‌هایی با جرم کم مانند خورشید زمین تبدیل می‌شوند.

ستارگان تازه متولد شده در 10 هزار سال اول خود، مواد را از گاز و غبار اطراف خود جمع آوری می کنند. بیشتر ستارگان جوان کسری از آن ماده را از طریق جت هایی که در جهت مخالف قطب هایشان به بیرون سرازیر می شوند، به فضا پرتاب می کنند. گرد و غبار و گاز در جلوی جت‌ها انباشته می‌شوند که مسیرها را از میان ابرهای سحابی مانند برف‌روب‌ها پاک می‌کنند. یکی از عناصر حیاتی برای ستاره‌های تازه متولد شده، یعنی هیدروژن مولکولی، توسط این جت‌ها کشیده می‌شود که در تصاویر فروسرخ وب قابل مشاهده است.

از دید پژوهشگران دست یافتن به این نتایج مانند دست یافتن به یک گنج بزرگ است. این تصاویر دیدی شگفت انگیز و خیره کننده از جهان ناشناخته و نادیده ستارگان به ما می دهد.