لحظه عبور دنباله‌دار شیطان از میان شراره‌های خورشید را تماشا کنید

رصدخانه خورشیدی مبتنی بر فضای ناسا به نام استریو-ای (STEREO-A) در حال آماده‌سازی خود برای قرار گرفتن در نزدیک‌ترین حالت به خورشید در روز ۲۱ آوریل (دوم اردیبهشت) است که به آن «حضیض» نیز گفته می‌شود و در فیلمی که به تازگی از آن منتشر شده، این دنباله‌دار در حالی از کنار خورشید عبور می‌کند که خروج جرم از تاج خورشیدی در حال رخ دادن است.

به گزارش وب ناسا، خروج جرم تاجی به شکلی مشابه شراره‌های خورشیدی به وقوع می‌پیوندد. آنها در نتیجه چرخش و تنظیم مجدد میدان مغناطیسی خورشید به وجود می‌آیند که به عنوان اتصال مجدد مغناطیسی نیز شناخته می‌شود. هنگامی‌که این خطوط میدان مغناطیسی «درهم» می‌روند، میدان‌های مغناطیسی محلی قوی ایجاد می‌کنند که می‌تواند از سطح خورشید عبور کنند و خروج جرم تاجی را ایجاد کنند.

به نقل از اسپیس، خروج جرم از تاج خورشیدی (Coronal mass ejection با سرواژه CME) فورانِ پر جرم از باد خورشیدی و افزایش میدان‌های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود. خروج جرم از تاج خورشیدی معمولا با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است.

در این ویدئوی ناسا، می‌توانید پیچ خوردگی در دم دنباله‌دار ۱۲پی/پونز-بروکز یا دنباله‌دار شیطان (12P/Pons-Brooks) را ببینید که در طی یک وزش شدید باد خورشیدی ایجاد شده است. در طول چنین رویدادی، این فوران‌های خورشیدی می‌توانند دم دنباله‌دار را از ریشه کنده و آن را از دنباله‌دار دور کنند.

لحظه عبور دنباله‌دار شیطان از میان شراره‌های خورشید را تماشا کنید

در روز ۲۱ آوریل، دنباله‌دار ۱۲پی/پونز-بروکز از فاصله حدود ۷۲.۶ میلیون مایل (۱۱۶.۸ میلیون کیلومتری)، از خورشید عبور خواهد کرد که این معادل سه چهارم فاصله زمین از خورشید است.

این دنباله‌دار در سال‌های اخیر به دلیل تابش ناگهانی درخشندگی و تغییر ظاهرش توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

اگرچه علت دقیق این شعله‌ها ناشناخته است، ریچارد مایلز (Richard Miles) از انجمن نجوم بریتانیا فکر می‌کند دنباله‌دار ۱۲پی/پونز-بروکز ممکن است یکی از ۱۰ تا ۲۰ دنباله‌دار شناخته‌شده‌ای باشد که حاوی آتشفشان‌های یخی فعال هستند.

جو رائو (Joe Rao)، هواشناس پیش از این گزارش کرده بود که ماگمای این آتشفشان‌ها مخلوطی سرد از هیدروکربن‌های مایع و گازهای محلول است که همگی در زیر سطحی به دام افتاده‌اند. رائو توضیح داد: این مواد می‌توانند وقتی که نور خورشید شکافی را روی سطح باز می‌کند، فوران کنند.

زمانی که یک فوران بزرگ در روز ۲۰ ژوئیه سال ۲۰۲۳ باعث شد پوسته‌ای از گاز در حال انبساط اطراف هسته روی دنباله‌دار ۱۲پی/پونز-بروکز  به شکل نعل اسبی در بیاید، نام «دنباله‌دار شیطان» به آن اختصاص داده شد.