گرفتن وام با مدرک فنی و حرفه ای : آموزشگاه آزاد خلیج فارس (همایشکده)

کسب‌وکار اشخاصی که می‌خواهند از این وام‌ها استفاده کنند، باید با کار ایجادشده توسط آن‌ها مطابقت داشته باشد؛ به‌عنوان‌مثال دانش پذیران در دوره های آموزشی آموزشگاه آزاد خلیج فارس باید شغلی را متناسب با این دوره ایجاد نمایند.مبالغ وام معمولاً به‌وسیله بانک‌هایی که در این زمینه معرفی می‌شوند، تأمین می‌گردد؛ بنابراین افراد دارای این‌گونه مدارک فنی معتبر، با ارائه مدارک هویتی موردنیاز به بانک‌ها، می‌تواننددر سال ۱۴۰۳ از ۱۵ تا ۲۵۰ میلیون تومان از تسهیلات کمکی بانک‌ها بهره‌مند شوند. این دست از اشخاص، باید به‌طور دقیق در رابطه با شرایط عمومی و خصوصی دریافت وام، تحقیق نمایند.

شروع فرآیند دریافت وام با مدرک فنی و حرفه ای

متقاضیان اخذ وام با مدرک فنی، غالباً با فرآیند مشخصی برای اخذ تسهیلات بانکی روبه‌رو نخواهند بود؛ زیرا شرایط و پروسه دریافت وام از هر بانک، می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد. به‌طورکلی در شروع فرآیند، ابتدا افراد باید درخواست خود را به‌وسیله سامانه‌های اینترنتی تعیین‌شده ثبت کنند. بعد از پذیرش ابتدایی، متقاضیان باید اصل و کپی معتبر مدارک خود را به کارشناسان بانک‌های موردنظر ارائه نمایند.

البته نمی‌توان بدون شروع کسب‌وکار، نسبت به اخذ این‌گونه وام‌ها اقدام نمود؛ زیرا کارشناسان بانکی در چندین مرحله زمانی مختلف، به‌صورت میدانی از فعالیت کاری متقاضی اخذ وام با مدرک فنی، بازدید می‌کنند. مطابق نظر کارشناس و بر اساس نوع و جامعیت کسب‌وکار به وجود آمده، مبلغ خاصی جهت اعطای تسهیلات بانکی به فرد متقاضی تعیین می‌شود. لازم به ذکر است که یکی از شروط اصلی جهت دریافت وام‌ها، ارائه ضامن معتبر به بانک‌ها خواهد بود؛ مسئله‌ای که به دغدغه مهمی برای طیف گسترده‌ای از افراد تبدیل‌شده است.

انواع کسب و کارهای مناسب برای گرفتن وام با مدرک فنی

اشخاص مختلف برای دریافت وام با مدرک فنی و حرفه‌ ای، باید متناسب با مدرک اخذ شده از مراکز فنی مجاز، به ایجاد یک شغل مرتبط اقدام کنند. انواع کسب‌وکارهایی که بر اساس آموزش‌های فنی ایجادشده‌اند و قابل معرفی به مؤسسات مالی برای دریافت وام هستند، در دسته‌های زیر قابلیت تقسیم‌بندی خواهند داشت:

  • کسب‌وکارهای خانگی
  • خوداشتغالی
  • مشاغل کارفرمایی
  • مشاغل کارآفرینی

هر یک از گروه‌های کاری فوق، از شرایط متفاوتی برای اخذ وام با مدرک فنی و حرفه‌ ای برخوردار هستند که باید از سوی کارشناسان، مورد بررسی قرار گیرد.

شرایط مختلف گرفتن وام با مدرک فنی حرفه ای

افراد مختلفی با توجه به کسب‌وکار خود و بر اساس مدرک فنی دریافت‌شده، اقدام به اخذ تسهیلات مالی از بانک‌های مختلف می‌کنند. البته شرایط متفاوتی برای دریافت این‌گونه وام‌ها در نظر گرفته‌شده است. در یک نگاه کلی، شرایط اخذ وام با مدرک فنی و حرفه‌ ای، در دو گونه مختلف دسته‌بندی می‌شود:

  • شرایط عمومی
  • شرایط اختصاصی.

متقاضیان باید هنگام ثبت سیستمی درخواست خود، ازاین‌گونه شرایط مختلف اطلاع کسب نمایند تا علاوه بر آن‌که ببینند آیا واجد شرایط دریافت وام هستند یا خیر، مراحل کسب تسهیلات بانکی را شروع نمایند.

شرایط عمومی دریافت وام با مدرک فنی حرفه ای

جهت استفاده ازاین‌گونه تسهیلات بانکی برای شروع کسب‌و کار، افرادی که از حداقل سن 18 سال بهره می‌برند، باید به شرایط عمومی گرفتن وام با مدرک فنی توجه داشته باشند:

  • در اختیار داشتن کارت پایان خدمت (و یا کارت معافیت از خدمت دائمی)
  • داشتن تابعیت کشور ایران
  • عدم دریافت وام‌های قبلی مربوط به ایجاد اشتغال؛ از صندوق کارآفرینی امید
  • اخذ جوازهای لازم برای شروع کار و اشتغال‌زایی؛ مرتبط با همین کسب‌وکاری که می‌خواهید بر مبنای آن، به دریافت وام اقدام نمایید.
  • عدم در اختیار داشتن بیمه فعال کاری؛ که به معنای بیکار بودن فرد متقاضی است.
  • شاغل نبودن در ارگان‌های دولتی و مؤسسات و شرکت‌های خصوصی

همچنین بازهم روی این نکته تأکید داریم که فرد متقاضی، حتماً باید 18 سال سن و بیشتر داشته باشد.

شرایط اختصاصی تعیین‌شده برای تسهیلات بانکی با مدرک فنی

معمولاً شرایط اختصاصی برای اخذ وام با مدرک فنی و حرفه‌ ای، شامل موارد دست‌وپا گیرتری است و متقاضیان را با محدودیت‌هایی، برای تأمین سرمایه کاری از طریق سیستم‌های بانکی مواجه می‌کند. مهم‌ترین موارد مربوط به شرایط اختصاصی دریافت وام‌های مرتبط با ایجاد مشاغل (مبتنی بر مدرک فنی اخذشده)، به شرح زیر است:

  • ایجاد شغل مرتبط با مدرک فنی: شغلی که توسط متقاضی دریافت وام ایجادشده است، باید به مدرک اخذشده از مراکز فنی و حرفه‌ای مجاز مربوط باشد؛ به‌عنوان‌مثال اگر شما مدرک جوشکاری حرفه‌ای را دریافت کرده‌اید و یک مغازه تعمیرات تجهیزات سرمایشی باز نموده‌اید، شامل دریافت تسهیلات بانکی مربوط به سازمان فنی و حرفه‌ای نخواهید شد.
  • تقدیم چک و سفته متناسب با ضوابط بانک: متقاضیان دریافت وام از طریق مدرک فنی و حرفه‌ ای، باید چک و سفته‌هایی برابر با 150% از مبلغ تسهیلات بانکی دریافتی، به کارشناسان بانک ارائه نمایند. افراد می‌توانند سفته‌های موردنیاز را با پرداخت هزینه‌ای نسبتاً کم، از همان بانکی که به آن رجوع نموده‌اند، دریافت کنند.
  • ارائه ضامن معتبر به بانک: یکی از مشکل‌ترین شرایط برای افراد متقاضی دریافت وام، ارائه ضامن معتبر به بانک موردنظر است. معمولاً فرد ضمانت کننده، باید کارمند رسمی باشد و علاوه بر مدارک هویتی اصلی، گواهی کسر از حقوق خود را نیز به کارشناسان بانکی ارائه نمایند. غالباً به‌ازای هر 50 میلیون تومان تسهیلات دریافتی، یک ضامن معتبر باید به بانک مربوطه معرفی شود.
  • مدارک سکونت در شهر ایجاد کسب‌وکار: افرادی که می‌خواهند از دریافت این‌گونه وام‌ها بهره‌مند شوند، همچنین باید مدارک سکونت خود در شهری را که کسب‌وکار خود را در آن ایجاد نموده‌اند، به سیستم بانکی ارائه کنند.

اگر خانه متعلق به شما است، می‌توانید کپی سند خانه (و یا گاهی استشهاد محلی) را به کارشناسان بانکی تحویل دهید؛ همچنین اگر در یک منزل اجاره‌ای سکونت دارید، باید اجاره‌نامه منزل خود را به بانک ارائه نمایید.

مدارک موردنیاز برای دریافت وام با مدرک فنی و حرفه ای

هر بانک یا مؤسسه مالی ارائه‌دهنده تسهیلات مالی برای شروع کسب‌وکارهای مبتنی بر مدرک فنی و حرفه‌ ای، فهرست به‌خصوصی برای مدارک موردنیاز خود به متقاضیان ارائه خواهد داد. باید بدانید که در صورت عدم ارائه کامل مدارک موردنیاز، پرونده شما برگشت خواهد خورد و باید نسبت به برطرف سازی نواقص، اقدام نمایید. فارغ از مدارک خاص مربوط به هر بانک، متقاضیان غالباً باید مدارک مشترک زیر را به بانک‌ها و مراجع تصمیم‌گیر تقدیم کنند:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • اصل و کپی مدرک فنی اخذشده؛ تا فرد، واجد شرایط دریافت وام تعیین گردد و این مدرک در مراحل بعدی، با کار ایجادشده تطبیق داده شود.
  • کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت دائمی از خدمت سربازی (اصل و کپی)
  • مدارک هویتی و کاری مربوط به ضامن یا ضامنان؛ اعم از اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی فرد و گواهی کسر از حقوق وی.
  • جوازها و پروانه اشتغال به‌کار متقاضی؛ که باید هم‌راستا با مدرک فنی فرد باشد.
  • مجموعه مدارک مرتبط با سکونت متقاضی در محل کسب‌وکار ایجادشده.

ازآنجایی‌که افراد زیادی متقاضی دریافت وام‌های شغلی مبتنی بر مدرک فنی و حرفه‌ ای اخذشده هستند، توصیه می‌شود که متقاضیان با بررسی دقیق مدارک موردنیاز، نسبت به آماده‌سازی آن‌ها اقدام کنند تا برای دریافت تسهیلات بانکی خود، با وقفه دچار نشوند و تأمین مالی خود را هرچه سریع‌تر تحقق بخشند.

گرفتن وام با مدرک فنی

مبلغ تسهیلات بانکی برای ایجاد کسب‌و‌کار

تمامی بانک‌های ارائه‌دهنده وام، ارقامی را تحت عنوان سقف تسهیلات قابل‌ارائه برای مشاغل مرتبط با مدرک فنی و حرفه‌ ای تعیین می‌کنند. کارشناسان بانکی طی چند مرحله بازدید حضوری و بسته به نوع کسب‌وکار و جامعیت شغلی که به راه انداخته‌اید، درصدهای مختلفی را برای ارائه تسهیلات مالی در نظر می‌گیرند. مجموعاً از 15 الی 150 میلیون تومان به متقاضیان دریافت وام تحت پوشش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، اعطا می‌شود. جهت آشنایی با سقف تسهیلات، به دسته‌بندی زیر توجه داشته باشید:

  • مبلغ وام کسب‌وکارهای خانگی: تا سقف 15 میلیون تومان؛ با نرخ سود 4 درصد.
  • مبلغ گرفتن وام با مدرک فنی از نوع کسب‌وکار خوداشتغالی: تا سقف 100 میلیون تومان؛ با نرخ سود 4 درصد.
  • تسهیلات کارآفرینی: تا سقف 150 میلیون تومان؛ با نرخ سود 4 درصد.
  • تسهیلات سربازی: تا سقف 150 میلیون تومان؛ با نرخ سود 2 الی 4 درصد.

پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر با شرایط هر بانک، مدت تنفس بازپرداخت، میزان بهره بانکی، تعداد اقساط و سقف تسهیلات آن‌ها، به وب‌سایت بانک موردنظر مراجعه نمایید؛ زیرا معمولاً کاتالوگ‌های راهنمای دریافت وام، روی این وب‌سایت‌ها قرارگرفته است. البته معمولاً افراد پس از اخذ وام با مدرک فنی و حرفه‌ ای، به مدت 6 ماه فرصت تنفس برای بازپرداخت خواهند داشت.

دریافت وام مبتنی بر مدرک فنی و حرفه ای با همایشکده

مهارت جویان با شرکت در دوره‌ های متنوع همایشکده (آموزشگاه آزاد خلیج فارس)، می‌توانند مدرک فنی و حرفه‌ ای معتبر دریافت کنند. 

موسسه فرهنگی آموزشی خلیج فارس (همایشکده) با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فنی و حرفه‌ای، در راستای توسعه فرهنگ آموزشی و ارتقا دانش و مهارت‌های جامعه، به برگزاری دوره‌های متنوع اقدام می‌کند.

این دوره‌ها با هدف تقویت رزومه، آمادگی برای مهاجرت، ارتقا مهارت‌های شغلی، پیشرفت تحصیلی و دستیابی به اهداف حرفه‌ای و شخصی، برنامه‌ریزی شده‌اند. علاوه بر این، دانشجویان و اساتید محترم که مایل به بهره‌مندی از امکانات این موسسه هستند، می‌توانند با ارسال مقالات و آثار علمی خود، فرصت دریافت گواهینامه‌های معتبر و شناخته‌شده از سوی موسسه را داشته باشند.

از جمله دوره‌های برگزار شده در این موسسه می‌توان به دوره‌های آموزشی در زمینه‌های فناوری اطلاعات، مدیریت، بازاریابی، مهارت‌های ارتباطی، هوش مصنوعی، زبان‌های خارجی و… اشاره کرد. هر یک از این دوره‌ها توسط اساتید مجرب و متخصص در هر حوزه برگزار و نظارت مستمری بر آموزش‌ها اعمال می‌شود تا بهره‌وری و کیفیت بالایی از فرایند آموزشی ارائه شود.

موسسه فرهنگی آموزشی خلیج فارس  (همایشکده) با همکاری انتشارات جزیره کتاب با بیش از چند سال تجربه در امر آموزش و پژوهش، به‌عنوان یکی از معتبرترین مراکز آموزشی و پژوهشی در کشور شناخته می‌شود و همواره در پی ارائه خدماتی متمایز و به روز به جامعه علاقه‌مند به یادگیری و پیشرفت است.