سوئد به کشورهای عضو توافق‌نامه آرتمیس پیوست

سوئد با امضای توافقنامه «آرتمیس»، به سی و هشتمین کشور عضو گروه اکتشاف ماه تبدیل شد.

به گزارش وب ناسا، جدیدترین عضو توافقنامه «آرتمیس»(Artemis Accords) کشور سوئد است.

به نقل از ناسا، روز سه‌شنبه ۱۶ آوریل، ناسا از سوئد به عنوان سی و هشتمین کشوری استقبال کرد که توافق‌نامه آرتمیس را امضا کرده و به اکتشاف فضایی صلح‌آمیز و ایمن متعهد شده است.

دکتر «متس پرسون»(Mats Persson) وزیر آموزش و پرورش سوئد، این توافقنامه را به نمایندگی از کشور خود طی رویدادی که در استکهلم برگزار شد، امضا کرد.

سوئد تعهد خود را به استفاده پایدار از فضا تایید کرد. علاوه بر پرسون، «اریک راماناتان»(Erik Ramanathan) سفیر آمریکا در سوئد نیز در این رویداد حضور داشت که با ایراد یک سخنرانی، ورود سوئد را به خانواده آرتمیس خوش‌آمد گفت. سخنان از پیش ضبط‌ شده «بیل نلسون»(Bill Nelson) مدیر ناسا نیز در طول مراسم پخش شد.

نلسون گفت: ناسا ورود سوئد را به خانواده آرتمیس خوش‌آمد می‌گوید. کشورهای ما برای کشف اسرار جدید در منظومه شمسی با یکدیگر همکاری کرده‌اند و اکنون ما ورود شما را به یک ائتلاف جهانی خوش‌آمد می‌گوییم که به کاوش آشکار، شفاف، مسئولانه و صلح‌آمیز در آسمان‌ متعهد است. آمریکا و سوئد، اصول پایه یکسانی دارند و ما مشتاق هستیم که این اصول را به کیهان گسترش دهیم.

پرسون گفت: سوئد بخش فضایی پیشرفته‌ای دارد و مزایای اجتماعی پژوهش‌ها و فعالیت‌های فضایی اکنون اهمیت بیشتری یافته‌اند. سوئد با پیوستن به توافق‌نامه آرتمیس، شراکت فضایی راهبردی خود با آمریکا را در زمینه‌هایی مانند پژوهش فضایی و صنعت فضایی افزایش می‌دهد که به نوبه خود، توانایی دفاعی کل سوئد را نیز تقویت می‌کند.

توافق‌نامه آرتمیس، مجموعه‌ای از اصول برای هدایت کردن مرحله بعدی اکتشافات فضایی است که توسط ناسا و وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۰ اعلام شد. این توافق‌نامه، «معاهده ۱۹۶۸» را درباره اصول حاکم بر فعالیت‌های دولت‌ها در اکتشاف و استفاده از فضای ماورای جو، از جمله ماه و سایر اجرام آسمانی تقویت می‌کند. همچنین، این اصول بر تعهد آمریکا برای نجات فضانوردان و سایر استانداردهایی تأکید می‌کنند که به پشتیبانی ناسا و شرکای آن رعایت می‌شوند.

پیش‌بینی می‌شود که کشورهای بیشتری در ماه‌ها و سال‌های آینده به توافق‌نامه آرتمیس بپیوندند زیرا ناسا به کمک شرکای بین‌المللی خود به ایجاد یک آینده امن، صلح‌آمیز و مرفه در فضا ادامه می‌دهد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره توافق‌نامه آرتمیس می‌توانند به صفحه مربوطه در وب‌سایت ناسا مراجعه کنند.