حل جنایات فضایی با بررسی الگوهای خون در شرایط ریزگرانش

دانشمندان برای حل جنایات فضایی، الگوهای خون را در ریزگرانش مطالعه می‌کنند. این رشته جدید در حال ظهور تحت عنوان «ستاره‌شناسی قانونی» (astroforensics) شناخته می‌شود.

به گزارش وب ناسا، در اولین آزمایش در نوع خود، دانشمندان به دنبال مطالعه الگوهای لکه خون در ریزگرانش بودند.

به نقل از آی‌ای، محققان دانشگاه استافوردشایر و دانشگاه هال مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را روی یک هواپیمای سهموی بوئینگ ۷۲۷ اصلاح‌شده انجام دادند.

چرا انجام چنین تحقیقاتی ضروری است؟

این نوع آزمایش‌ها ممکن است به بررسی جنایات و حوادث فرازمینی که ممکن است در یک ایستگاه فضایی یا فضاپیما رخ دهند، کمک کند. این رشته جدید در حال ظهور به عنوان «ستاره‌شناسی قانونی» شناخته می‌شود.

زک کوالسکه (Zack Kowalske)، محقق صحنه جرم در آتلانتا که این مطالعه را به عنوان بخشی از دکترای خود در دانشگاه استافوردشایر انجام داده است، می‌گوید: مطالعه الگوهای لکه خون می‌تواند اطلاعات بازسازی کننده ارزشمندی در مورد یک جنایت یا حادثه ارائه دهد. با این حال، اطلاعات کمی در مورد چگونگی رفتار خون مایع در یک محیط گرانشی تغییر یافته وجود دارد.

کوالسکه افزود: این یک حوزه مطالعاتی است که اگرچه جدید است، اما پیامدهایی برای تحقیقات پزشکی قانونی در فضا دارد.

تجزیه و تحلیل پزشکی قانونی در هواپیماهای تحقیقاتی

محیط فضایی در این هواپیمای تحقیقاتی سهموی شبیه‌سازی شد. این جت با فناوری بالا به دلیل مسیر پروازی بالا و پایین خود با دوره‌های کوتاهی از جاذبه کم مواجه می‌شود.

در آزمایش‌ها، از ترکیب ۴۰ درصد گلیسیرین و ۶۰ درصد رنگ خوراکی قرمز برای شبیه‌سازی تراکم و ویسکوزیته خون انسان استفاده شد.

قطرات خون از یک سُرنگ هیدرولیک به سمت یک هدف، مانند یک کاغذ، پرتاب شدند. این کار به‌ویژه زمانی که هواپیما شاهد افت جاذبه بین ۰.۰۰ تا ۰.۰۵ ثابت گرانش g بود، انجام شد.

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، از این لکه‌های خون برای تعیین زاویه ضربه استفاده شد.

حل جنایات فضایی با بررسی الگوهای خون در شرایط ریزگرانش

گراهام ویلیامز (Graham Williams)، دیگر نویسنده این مطالعه از دانشگاه هال می‌گوید: با فقدان گرانش، کشش سطحی و انسجام قطرات خون تقویت می‌شود. این بدان معناست که خون در فضا تمایل بیشتری به چسبیدن به سطوح دارد تا زمانی که نیروی گرانش بیشتر باعث جدا شدن آن از سطح می‌شود.

محققان زاویه برخورد لکه‌های خون را بازسازی کردند که نشان می‌دهد در شرایط ریزگرانش، قطرات خون با سرعت کمتری پخش می‌شوند و اشکال و اندازه‌های مشخصی دارند که در زمین مشاهده نشده است.

ویلیامز توضیح می‌دهد: روی زمین، جاذبه و نیروی هوا تاثیر قابل توجهی در انحراف زاویه محاسبه شده دارند. فرضیه اولیه این بود که به دلیل عدم وجود گرانش، محاسبات ریاضی خاصی دقیق‌تر خواهند بود. با این حال، اثر تقویت‌شده کشش سطحی به یک عامل غالب تبدیل شد که باعث شد محاسبه حتی در غیاب گرانش واریانس بیشتری داشته باشد.

گونه‌های فضایی

برنامه آرتمیس ناسا قصد دارد انسان‌ها را به ماه بازگرداند و حضوری طولانی مدت در آنجا برقرار کند.

علاوه بر این، سفرهای فضایی با چندین سرمایه‌گذاری خصوصی که به افراد امکان می‌دهد ریزگرانش را تجربه کنند، شتاب بیشتری گرفته است. به همین دلیل است که دانشمندان به دنبال این بوده‌اند که علم پزشکی قانونی را در مکان‌های فراتر از زمین اعمال کنند. محدودیت‌های ذاتی گرانش کمتر در فضا، موانع بیشتری برای درک رفتار شواهد قانونی در خارج از زمین ایجاد می‌کند.

این گروه خاطرنشان می‌کند که در سال‌های آینده، ممکن است نیاز به ایجاد رویکردهای پزشکی قانونی برای درک بهتر عواقب جنایات در فضا وجود داشته باشد.

زک افزود: ما خود را در دوره جدیدی از علم پزشکی قانونی می‌بینیم. همانطور که تحقیقات اواسط قرن نوزدهم این سؤال را مطرح کردند که لکه خون به چه معناست، ما یک بار دیگر در شرف آغاز سؤالات جدیدی هستیم که به چگونگی تاثیر محیط‌های جدید بر علم پزشکی قانونی بستگی دارد.

ستاره‌شناسی قانونی یک زیررشته جدید است که در مراحل اولیه خود قرار دارد. گسترش درک همه علوم پزشکی قانونی در محیط‌های غیرزمینی بسیار مهم است.