ناسا ارتباط خود را با بالگرد مریخی «نبوغ» از دست داد

ناسا اعلام کرد که پس از صعود اخیر بالگرد مریخی «نبوغ»، ارتباط خود را با آن از دست داده است و برای برقراری مجدد ارتباط تلاش می‌کند.

به گزارش وب ناسا به نقل از اسپیس، بالگرد مریخی «نبوغ»(Ingenuity) ناسا از حالت ارتباط خارج شده است.

گردانندگان بالگرد نبوغ در روز ۱۸ ژانویه و در پایان هفتاد و دومین پرواز بر فراز مریخ، تماس خود را با این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی از دست دادند.

مقامات ناسا نوشتند: داده‌های نبوغ که به مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) فرستاده شده‌اند، نشان می‌دهند که بالگرد با موفقیت به حداکثر ارتفاع تعیین‌شده خود یعنی ۱۲ متر صعود کرده است. در طول فرود برنامه‌ریزی‌شده، ارتباط بین بالگرد و مریخ‌نورد پیش از فرود قطع شد. گروه نبوغ در حال تحلیل داده‌های موجود و بررسی گام‌های بعدی برای برقراری مجدد ارتباط با بالگرد هستند.

نبوغ و استقامت در فوریه ۲۰۲۱ با هم در دهانه ۴۵ کیلومتری «جیزرو»(Jezero) فرود آمدند که میلیاردها سال پیش، یک دریاچه بزرگ و دلتای رودخانه را در خود جای داده بود. استقامت در جستجوی شواهدی از زندگی گذشته مریخ و جمع‌آوری نمونه برای آوردن به زمین است. نبوغ به عنوان پیشاهنگ برای مریخ‌نورد استقامت در یک ماموریت طولانی عمل می‌کند. شاید زمان آن فرا رسیده باشد که استقامت به پسر عموی رباتیک کوچک خود کمک کند.

«آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا در جنوب کالیفرنیا که ماموریت‌های هر دو ربات را مدیریت می‌کند، در حساب ایکس خود نوشت: استقامت در حال حاضر از خط دیدن نبوغ خارج است اما گروه می‌توانند برای بازرسی بصری، آن را نزدیک‌تر ببرند.

ناسا ارتباط خود را با بالگرد مریخی «نبوغ» از دست داد
موقعیت مریخ‌نورد استقامت(سمت راست) و بالگرد نبوغ(سمت چپ) روی مریخ در روز ۱۹ ژانویه

براساس گزارش پرواز ماموریت، نبوغ بیش از ۱۲۸ دقیقه در آسمان باقی مانده و در طول ۷۲ پرواز خود بر فراز مریخ، در مجموع ۱۷.۷ کیلومتر را طی کرده است.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا این اعداد همچنان افزایش خواهند یافت یا خیر. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا گردانندگان نبوغ می‌توانند دوباره با این بالگرد پیشگام که اولین وسیله نقلیه‌ برای کاوش کردن آسمان‌های فراتر از زمین است، تماس بگیرند.