فضانورد «آرتمیس ۲» در اولین سفر فضایی خود به ماه می‌رود

یکی از فضانوردان ماموریت «آرتمیس ۲» اولین سفر خود در فضا را با رفتن به ماه رقم خواهد زد.

به گزارش وب ناسا و به نقل از اسپیس، «جرمی هانسن»(Jeremy Hansen) متخصص مأموریت «آژانس فضایی کانادا»(CSA) اخیرا در ویدئوی منتشر شده در ایکس، نحوه برنامه‌ریزی او و بقیه خدمه ماموریت «آرتمیس ۲»(Artemis 2) برای رسیدن به ماه در سال ۲۰۲۴ را به اشتراک گذاشت؛ از جمله اینکه انتظار دارد در روز پرتاب بزرگ چه احساسی داشته باشد.

هانسن با اشاره به تمرین روز پرتاب سرنشین‌دار که در ماه سپتامبر در برج پرتاب سیار «مرکز فضایی کندی» ناسا انجام شد، گفت: می‌توانید تصور کنید که رسیدن به سکوی پرتاب و پر کردن محفظه سوخت این موشک واقعا چگونه خواهد بود.

انتظار می‌رود آرتمیس ۲ در سال ۲۰۲۴ یا پس از آن، چهار فضانورد را به دور ماه پرتاب کند. هانسن به خدمه متشکل از سه فضانورد ناسا می‌پیوندد که همگی قبلا به فضا رفته‌اند. این سه نفر عبارتند از «رید وایزمن»(Reid Wiseman) فرمانده، «ویکتور گلاور»(Victor Glover) خلبان و اولین شخص رنگین‌پوستی که مدار پایین زمین را ترک می‌کند و «کریستینا کخ»(Christina Koch) متخصص مأموریت و اولین زنی که از مدار پایین زمین بیرون می‌رود.

ماموریت آرتمیس ۱ در اواخر سال ۲۰۲۲، بیشتر سامانه‌های موشکی کپسول «اوریون»(Orion) و موشک «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) را طی یک سفر به دور ماه با موفقیت آزمایش کرد. آرتمیس ۲ با حضور انسان‌ها این گام را فراتر خواهد برد و برای اولین بار سیستم پشتیبانی حیات کپسول اوریون را آزمایش خواهد کرد.

برای به حداقل رساندن خطر، خدمه قصد دارند پیش از پرواز به ماه، یک مجموعه از تمرین‌ها را به تدریج در مدار زمین انجام دهند. همچنین، آنها به دور ماه خواهند چرخید و پس از تقریبا ۹ روز ماندن در فضا به زمین باز خواهند گشت.

هانسن در این ویدئو گفت: بیشتر وقت خدمه صرف توسعه رویه‌ها در شبیه‌ساز کپسول اوریون می‌شود. این کپسول هنوز در حال توسعه است اما برخی از کارهای اساسی را انجام می‌دهد.

پس از آرتمیس ۲، ماموریت آرتمیس ۳ انجام می‌شود که در حال حاضر برای سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ در نظر گرفته شده است. اگر ماموریت آرتمیس ۳ به موقع آماده شود، با استفاده از موشک «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) روی ماه فرود خواهد آمد اما با توجه به تأخیرهای پیش‌آمده در مورد استارشیپ و تولید لباس‌های فضایی توسط شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space)، ناسا اخیرا اعلام کرده که سال ۲۰۲۷ ممکن است هدف واقعی‌تری باشد.