شمارش معکوس برای پایان ماموریت شکارچی سیارک ناسا

آب و هوای فضا، کاوشگر «نئووایز» ناسا را در سال ۲۰۲۵ به زمین باز می‌گرداند.

به گزارش وب ناسا و به نقل از اسپیس، پس از گذشت بیش از یک دهه شکار سیارک‌ها و دنباله‌دارها، روزهای ماموریت «نئووایز»(NEOWISE) ناسا رسما به شماره افتاده است. «آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا به تازگی اعلام کرده است که ماموریت نئووایز ظرف چند سال آینده به پایان خواهد رسید. برنامه‌ریزان ماموریت انتظار دارند که فعالیت‌های خورشیدی تا سال ۲۰۲۵، تلسکوپ فضایی را از مدار خارج کنند و به مرگ آتشین آن در جو زمین منجر شوند.

«جوزف ماسیرو»(Joseph Masiero) دانشمند سیاره‌شناسی در «موسسه فناوری کالیفرنیا»(CalTech) و پژوهشگر ارشد نئووایز گفت: این ماموریت از مدت‌ها پیش برای این روز برنامه‌ریزی کرده است.

نئووایز، ماموریت کنونی «کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع» یا «وایز»(WISE) است که در دسامبر ۲۰۰۹ برای نقشه‌برداری از آسمان در نور فروسرخ پرتاب شد و ستاره‌ها، کهکشان‌های دور، دنباله‌دارها و سیارک‌های نزدیک به زمین را مشاهده کرد اما وایز همیشه در زمان محدودی کار می‌کرد و در اکتبر ۲۰۱۰، ذخیره هیدروژن مورد نیاز برای خنک کردن چهار آشکارساز فروسرخ خود را به پایان رساند.

اما این پایان کار نبود. ناسا تصمیم گرفت دو آشکارساز از چهار آشکارساز وایز را خاموش کند و در ماموریت جدید نئووایز موسوم به «ماموریت پس از برودت»(Post-Cryogenic Mission)، مشاهدات خود را روی اجرام نزدیک به زمین متمرکز سازد که هنوز هم می‌توانست آنها را شناسایی کند. اگرچه این فضاپیما تعداد زیادی سیارک و دنباله‌دار را مشاهده کرد که پیشتر دیده نشده بودند اما ناسا در نهایت تلسکوپ را در فوریه ۲۰۱۱ خاموش کرد.

در دسامبر ۲۰۱۳، ناسا تلسکوپ را از خواب زمستانی بیدار کرد تا زندگی دیگری را به نئووایز بدهد. این تلسکوپ در ماموریت جدید خود، به حمایت از تلاش‌های دفاع سیاره‌ای اختصاص دارد. این ماموریت از آن زمان، ۲۱۵ سیارک و دنباله‌دار را کشف کرده است؛ از جمله دنباله‌دار «سی/۲۰۲۰ اف۳»(C/2020 F3) که در سال ۲۰۲۰ مشاهده شد و دنباله‌دار نئووایز نیز نامیده می‌شود.

نئووایز اکنون با یک تهدید بسیار بزرگ‌تر از کمبود مایع خنک‌کننده روبه‌رو است. فعالیت خورشیدی اکنون در مرحله افزایش چرخه ۱۱ ساله خود به سر می‌برد. افزایش شراره‌های خورشیدی و پرتاب جرم از تاج خورشیدی، در حال گرم کردن جو زمین است و تلسکوپ را به سمت پایین می‌کشد. ستاره‌شناسان انتظار دارند که تا سال ۲۰۲۵، این تلسکوپ دیگر قابل استفاده نباشد.

ماسیرو گفت: پس از چندین سال آرامش، خورشید در حال بیدار شدن است. ما تحت تأثیر فعالیت‌های خورشیدی هستیم و نئووایز اکنون به آرامی به سمت زمین باز می‌گردد.