یک تایم‌لپس جدید از آزمایش موتور اصلی موشک «آریان ۶»

یک تایم‌لپس منتشرشده توسط «آژانس فضایی اروپا»، مراحل آزمایش موتور اصلی موشک «آریان ۶» را نشان می‌دهد.

به گزارش وب ناسا و به نقل از اسپیس، موشک «آریان ۶»(Ariane ۶) که پرتاب‌گر نسل بعدی «آژانس فضایی اروپا» است، اخیرا با نزدیک شدن به آغاز کار خود، نقطه عطف مهمی را پشت سر گذاشت.

آزمایشی که در ۲۳ نوامبر انجام شد، موشک و خدمه آن را در معرض ارزیابی قرار داد. با شمارش معکوس و سوخت‌رسانی موشک و با روشن شدن هفت دقیقه‌ای موتور اصلی، آزمایش مرحله هسته موشک به اوج خود رسید.

ویدئوی جدیدی که توسط آژانس فضایی اروپا منتشر شده است، آزمایش ۲۳ نوامبر را در یک تایم‌لپس برجسته می‌کند و مراحل کار موشک را نشان می‌دهد.

این آزمایش در پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه انجام شد. همان طور که در ویدئو دیده می‌شود، پیش از این که خدمه شمارش معکوس را انجام دهند، مراحلی مشابه پرتاب واقعی انجام می‌گیرد.

آریان ۶ یک موتور «ولکین ۲.۱»(Vulcain 2.1) را در مرحله اصلی خود دارد که در آزمایش ۲۳ نوامبر، ۱۶۵ تن سوخت را سوزاند. سوخت آریان ۶، مخلوطی از هیدروژن و اکسیژن مایع فوق سرد بود.

یک تایم‌لپس جدید از آزمایش موتور اصلی موشک «آریان ۶»

آریان ۶ هنگام پرتاب، به دو یا چهار تقویت‌کننده موشک جامد مجهز می‌شود که در آزمایش اخیر روشن نشدند. مرحله دوم که از موتور کوچک‌تر «Vinci» استفاده می‌کند، در ماه دسامبر آزمایش خود را پشت سر خواهد گذاشت. در صورت موفقیت، آژانس فضایی اروپا انتظار دارد اولین پرتاب آریان ۶ در سال ۲۰۲۴ باشد.

این موشک ۶۲ متری قرار است جایگزین موشک آریان ۵ شود که آخرین بار در ژوئیه سال جاری پرتاب شد. ابتدا پیش‌بینی می‌شد که آریان ۶ تا سال ۲۰۲۰ عملیاتی شود اما تاخیر در توسعه این موشک باعث شد تا اروپا در این مدت فاقد یک پرتاب‌گر اختصاصی باشد.