فضانوردان ماموریت «شنژو ۱۶» به زمین بازگشتند

سه فضانورد ماموریت «شنژو ۱۶» پس از گذراندن پنج ماه در ایستگاه فضایی این کشور، روز دوشنبه ۳۰ اکتبر به زمین بازگشتند.

به گزارش وب ناسا و به نقل از اسپیس، «جینگ هایپنگ»(Jing Haipeng) فرمانده ماموریت «شنژو ۱۶»(Shenzhou ۱۶) چین، «ژو یانگژو»(Zhu Yangzhu) و «گوی هایچائو»(Gui Haichao) فضانوردان این ماموریت، روز دوشنبه ۳۰ اکتبر حوالی ساعت ۸:۱۰ شب به وقت منطقه زمانی شرقی با کپسول بازگشت فضاپیمای شنژو ۱۶ در محل فرود «دانگ فنگ»(Dongfeng) به زمین نشستند.

ماموریت شنژو ۱۶ روز ۲۹ مه بر فراز یک موشک «لانگ مارچ ۲اف»(Long March ۲F) از «مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان»(JSLC) در صحرای گبی به فضا پرتاب شد.

«آژانس فضایی سرنشین‌دار چین»(CMSA) اعلام کرد که کپسول ماموریت شنژو ۱۶ روز دوشنبه ساعت ۸:۲۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی از ایستگاه فضایی «تیانگونگ»(Tiangong) جدا شد.

فضانوردان ماموریت «شنژو ۱۶» به زمین بازگشتند
کپسول ماموریت شنژو ۱۶ پس از فرود آمدن روی زمین

جینگ و گروهش پیشتر کنترل ایستگاه فضایی را به خدمه ماموریت «شنژو ۱۷» واگذار کرده بودند که روز ۲۶ اکتبر به ایستگاه وارد شدند.

یانگژو و هایچائو اولین اعضای سومین گروه انتخاب‌ شده فضانوردان چین بودند که به فضا پرواز کردند. همچنین، هایچائو اولین «متخصص بار مفید» بود که به تیانگونگ پرواز کرد.

نکات برجسته ماموریت شامل یک پیاده‌روی فضایی هشت ساعته توسط هایپنگ و یانگژو، کشت سبزیجات و یک سخنرانی زنده بود که به همراه آن یک شمع نیز در ایستگاه فضایی تیانگونگ روشن شد.

شنژو ۱۶ پنجمین مأموریت سرنشین‌دار به تیانگونگ بود. خدمه ماموریت شنژو ۱۷ به مدت شش ماه در تیانگونگ باقی خواهند ماند.

هدف چین این است که تیانگونگ را برای حداقل یک دهه به صورت عملیاتی نگه دارد. همچنین، این کشور قصد دارد پایگاه مداری T شکل خود را گسترش دهد که در حال حاضر از سه ماژول تشکیل شده است و حدود ۲۰ درصد اندازه «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) را دارد.