ورود فضانوردان ماموریت شنژو ۱۷ به ایستگاه فضایی چین

سه فضانورد ماموریت «شنژو ۱۷» چین به ایستگاه فضایی «تیانگونگ» وارد شدند.

به گزارش وب ناسا و به نقل از اسپیس، جدیدترین فضانوردان چین به مقصد مداری خود رسیده‌اند. سه فضانورد ماموریت «شنژو ۱۷»(Shenzhou ۱۷) در اوایل صبح روز ۲۶ اکتبر، ۶.۵ ساعت یا بیشتر پس از پرتاب بر فراز یک موشک «لانگ مارچ ۲اف«(Long March ۲F) از صحرای گبی به ایستگاه فضایی «تیانگونگ»(Tiangong) چین رسیدند.

این سه نفر به سه فضانورد ماموریت «شنژو ۱۶» ملحق شدند که پیشتر در تیانگونگ حضور داشتند و از تازه‌واردان هنگام عبور از دریچه ایستگاه با در آغوش گرفتن آنها استقبال کردند. سپس، شش فضانورد کنار یکدیگر قرار گرفتند تا پیامی را به مرکز کنترل ماموریت و به زمین بفرستند. آنها گفتند: در ایستگاه فضایی تیانگونگ، رویا بسازید و به تلاش کردن ادامه دهید. ایستگاه فضایی چین همیشه ارزش دیدن دارد.

خدمه شنژو ۱۷ متشکل از «تانگ هونگبو»(Tang Hongbo) فرمانده ماموریت و «تانگ شنجی»(Tang Shengjie) و «جیانگ شینلین»(Jiang Xinlin) خلبانان سابق جنگنده است. آنها جوان‌ترین گروهی هستند که تاکنون از تیانگونگ بازدید کرده‌اند. هونگبو ۴۸ ساله، شنجی ۳۴ ساله و شینلین ۳۵ ساله است.

فضانوردان شنژو ۱۷ تا شش ماه آینده در آزمایشگاه مداری زندگی خواهند کرد و آزمایش‌های علمی و کارهای تعمیر و نگهداری گوناگونی را انجام خواهند داد. از جمله کارهای پیش‌بینی‌شده، یک پیاده‌روی فضایی برای بازرسی و تعمیر کردن آرایه‌های خورشیدی تیانگونگ است که در طول عمر کوتاه مداری خود، چند ضربه یا برخورد ریزشهاب‌ها را متحمل شده است.

«لین ژیکیانگ»(Lin Xiqiang) معاون آژانس فضایی چین، در جریان یک نشست مطبوعاتی پیش از پرتاب شنژو ۱۷ گفت: در حال حاضر، زباله‌های فضایی در حال افزایش یافتن هستند. بنابراین، تاثیر اجرام کوچک فضایی بر فضاپیماهای عملیاتی بلندمدت اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: بررسی‌های پیشین نشان داد که صفحات خورشیدی ایستگاه فضایی نیز چندین بار مورد اصابت اجرام ریز در فضا قرار گرفته و آسیب جزئی دیده‌اند که البته در طراحی ما به آن توجه شده است.

ورود شنژو ۱۷، پایان ماموریت شنژو ۱۶ است که در اواخر ماه مه به تیانگونگ رسید. «جینگ هایپنگ»(Jing Haipeng)، «ژو یانگژو»(Zhu Yangzhu) و «گوی هایچائو»(Gui Haichao) فضانوردان شنژو ۱۶ قرار است در ۳۱ اکتبر به زمین بازگردند.