جمهوری آذربایجان به پروژه پایگاه قمری چین پیوست

جمهوری آذربایجان در حاشیه یک نشست بزرگ بین‌المللی فضایی، توافقنامه پروژه پایگاه قمری چین را امضا کرد.

به گزارش وب ناسا و به نقل از اسپیس نیوز، «لی گوپینگ»(Li Guoping) مهندس ارشد «اداره ملی فضایی چین»(CNSA) و «صمدالدین اسدوف»(Samaddin Asadov) رئیس هیئت مدیره «آژانس فضایی جمهوری آذربایجان»(Azercosmos)، طی «کنگره بین‌المللی فضانوردی»(IAC) که روز سوم اکتبر به میزبانی جمهوری آذربایجان در باکو پایتخت این کشور برگزار شد، توافق‌نامه مشترکی را پیرامون همکاری در «پایگاه بین‌المللی پژوهش‌های قمری»(ILRS) امضا کردند. اداره ملی فضایی چین این توافق‌ را روز هشتم اکتبر از طریق بیانیه‌ای در وبسایت خود اعلام کرد.

این توافق‌نامه مانند نمونه‌ای که ماه گذشته در مورد پیوستن آفریقای جنوبی به پایگاه بین‌المللی پژوهش‌های قمری منتشر شد، جزئیات همکاری را ارائه نمی‌کند.

در این توافق‌نامه آمده است که توافق باعث می‌شود تا اداره ملی فضایی چین و آژانس فضایی جمهوری آذربایجان، همکاری گسترده‌ای را در نمایش، اجرا، بهره‌برداری و کاربرد پایگاه بین‌المللی پژوهش‌های قمری و همچنین، آموزش و سایر زمینه‌ها انجام دهند.

هدف از پروژه پایگاه بین‌المللی پژوهش‌های قمری این است که در دهه ۲۰۳۰ یک پایگاه دائمی روی ماه ساخته شود. این ابتکار به عنوان یک پروژه موازی به رهبری چین و رقیب بالقوه برنامه «آرتمیس»(Artemis) ناسا در نظر گرفته می‌شود.

به گفته نمایندگان «آزمایشگاه اکتشاف فضای عمیق»(DSEL) که زیر نظر اداره ملی فضایی چین فعالیت می‌کند، چین اکنون حدود ۱۵ امضاکننده را برای پروژه پایگاه بین‌المللی پژوهش‌های قمری خود را جذب کرده است. با وجود این، هنوز فهرستی از این شرکا در دسترس نیست. شرکا متشکل از سازمان‌ها، مؤسسات و همچنین کشورها هستند.

روسیه، ونزوئلا و آفریقای جنوبی این توافق‌نامه را امضا کرده‌اند. «سازمان همکاری فضایی آسیا و اقیانوسیه»(APSCO)، شرکت سوئیسی «نانواسپیس ای‌جی»(nanoSPACE AG)، «انجمن بین‌المللی رصدخانه ماه»(ILOA) مستقر در هاوایی و «موسسه ملی تحقیقات نجومی تایلند»(NARIT) نیز توافق‌نامه‌های مشترکی را امضا کرده‌اند. گمان می‌رود پاکستان نیز توافق‌نامه‌ای را امضا کرده باشد.

چین و روسیه، نقشه مشترک پایگاه بین‌المللی پژوهش‌های قمری را در سال ۲۰۲۱ در سن پترزبورگ ارائه دادند اما از زمان جنگ روسیه و اوکراین، ظاهرا پکن رهبری پروژه را بر عهده گرفته است.