محل فرود کاوشگر هند، «شیو شاکتی» نام گرفت

هند مکان فرود چاندرایان-۳ بر ماه را نقطه شیو شاکتی نامگذاری می‌کند. این نام که از هندوئیسم الهام گرفته شده هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

به گزارش وب ناسا و به نقل از اسپیس، نقطه‌ای نزدیک به قطب جنوب ماه که در آن فضاپیمای چاندرایان-۳ هند هفته گذشته فرود تاریخی خود را انجام داد، از سوی این کشور نقطه‌ شیو شاکتی(Shiv Shakti) نامیده شده است.

نارندرا مودی(Narendra Modi)، نخست وزیر هند، روز شنبه(۲۶ اوت) این نام را در جریان بازدید از سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) در بنگلور اعلام کرد.

کلمات شیو(Shiv) و شاکتی(Shakti) به ترتیب به معنی «شیوا» و «قدرت» در زبان سانسکریت هستند. مودی گفت که شیوا یک خدای برتر در هندوئیسم است و شاکتی در این مورد به پشتکار زنان دانشمند اشاره دارد.

او افزود: مکان قمری دیگری که فرودگر ویکرام چاندرایان-۲ در سال ۲۰۱۹ در آن سقوط کرد، نقطه تیرانگا(Tiranga Point) نامگذاری خواهد شد. تیرانگا نیز یک کلمه‌ی سانسکریت به معنای «سه رنگ» است و در عامیانه به پرچم سه رنگ هند اشاره دارد. مودی گفت: این الهام‌بخش هر تلاشی خواهد بود که هند انجام می‌دهد. این به ما یادآوری خواهد کرد که شکست نقطه پایان نیست.

این نام‌ها هنوز غیررسمی هستند، زیرا هنوز توسط اتحادیه بین‌المللی نجوم(IAU) که یک مرجع مستقر در پاریس است که نام‌های رسمی را به اجرام آسمانی و ویژگی‌های آنها نسبت می‌دهد، تایید نشده‌اند. مشخص نیست که آیا آژانس فضایی هند تا این لحظه اسامی اعلام شده را به اتحادیه بین‌المللی نجوم ارسال کرده است یا خیر.

در همین حال، دو فرودگر و ماه‌نورد رباتیک که ماموریت سطحی چاندرایان-۳ را تشکیل می‌دهند، از عمر برنامه‌ریزی شده‌ی دو هفته‌ای خود در ماه بهترین استفاده را کرده‌اند.

فرودگر ویکرام یک محموله‌ی درونی به نام «Chandra’s Surface Thermophysical Experiment» یا ChaSTE را برای اندازه‌گیری دمای خاک ماه در اعماق مختلف به کار گرفته است. این اولین باری است که چنین آزمایشی بر روی همسایه‌ی آسمانی ما انجام می‌شود.

آژانس فضایی هند همچنین در ایکس(توئیتر سابق) اعلام کرد که ماه‌نورد پراگیان که در حال کاوش در خانه‌ی جدید خود بوده است، پس از برخورد با یک دهانه قابل توجه اما به طور بالقوه مرگبار تغییر مسیر داده است.