عکس ترسناکی که تلسکوپ جیمز وب از ستون‌های آفرینش منتشر کرد

انتشار عکس‌هایی از ستون‌های آفزینش توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب موجی از هیجان را نزد ستاره‌شناسان، دانشمندان و علاقه‌مندان به علم نجوم پدید آورده است.

ستون آفرینش

به گزارش وب ناسا، اگرچه این عکس‌های جدید نیستند و پیش‌تر توسط تلسکوپ فضایی هابل نیز به ثبت رسیده‌اند، اما کیفیت برتر جیمز وب موجب این همه شگفت‌زدگی شده است.

دوربین MIRI تلسکوپ فضایی هابل این عکس ترسناک را گرفته است. ساختاری از غبار و گاز که ستارگان را در ستون‌های آفرینش دفن می‌کند.

ابزار مادون قرمز میانی، یا به اختصار MIRI، یکی از ۴ ابزار تلسکوپ فضایی جیمز وب در طول موج میانی مادون قرمز است.

عکس ترسناکی که تلسکوپ جیمز وب از ستون‌های آفرینش منتشر کرده است

ناسا می‌گوید اخترشناسان با این تصویر اطلاعات مادون قرمز میانه را با رزولوشنی بالاتر از هر آن‌چه پیش‌تر دیده بودیم، در اختیار قرار گرفته‌اند. محققان حالا دقیق‌تر حرکت غبارها را بررسی خواهند کرد تا چشم‌انداز سه‌بعدی کامل‌تری از ستون‌های آفرینش به دست بیاورند. از این طریق حتی می‌توان به درک بهتری پیرامون چگونگی شکل‌گیری ستارگان دست پیدا کرد.

ستون‌های آفرینش در سحابی عقاب در فاصله 6500 سال نوری ما قرار دارند. اگر برایتان سوال است که اندازه این شکل سماوی چقدر است، می‌توانید به ستاره سرخی نگاه کنید که در سمت راست ستون، در میانه‌های آن قرار دارد. ناسا می‌گوید این ستاره و غبارهای آن بزرگ‌تر از کل منظومه شمسی است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب چند ماهی است که شروع به کار کرده و تاکنون تصاویر زیادی را از نقاط مختلف کیهان به ثبت رسانده است. این تلسکوپ که در فاصله‌ای بسیار دور از زمین قرار گرفته، احتمالا تا 20 سال آینده به کار خود ادامه خواهد داد.