تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب، شکوه نپتون، حلقه‌ها و قمرهایش را نشان می‌دهند

نپتون، دورترین سیاره از خورشید در تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب با رنگی جدید به همراه حلقه‌های کم‌نور و قمرهایش به نمایش درآمده است.

دانشمندان در نشانه‌گیری تلسکوپ قدرتمند جیمز وب به اعماق کیهان و همچنین محله کیهانی خودمان، اصلاً وقت تلف نمی‌کنند. فقط اندکی بعد از انتشار تصاویر جدید از مریخ، اکنون ناسا تصاویری را منتشر کرده است که اخترشناسان به‌وسیله جیمز وب از هشتمین سیاره‌ی دور از خورشید در منظومه شمسی، یعنی نپتون گرفته‌اند.

نپتون که سومین سیاره بزرگ منظومه شمسی است، اغلب به دلیل وجود گاز متان، در تصاویر به رنگ آبی روشن به‌نظر می‌آید. بااین‌حال، جیمز وب نور را در بخش فروسرخ رصد می‌کند؛ درنتیجه تصاویر «فروسرخ نزدیک» این تلسکوپ از نپتون، سیاره‌ای سفید و شبح‌زده را نشان می‌دهند؛ زیرا متان موجود در جو نپتون، نور قرمز و فروسرخ را جذب می‌کند.

سیاره نپتون و قمرهای آن از نگاه تلسکوپ جیمز وب

هفت قمر نپتون از مجموع ۱۴ قمر شناخته‌شده این سیاره در تصویر جیمز وب: گلتیا ، نیاد، تالسا، دیسپینا، پروتئوس، لاریسا و تریتون. تریتون، قمر بزرگ و غیرعادی نپتون به صورت نقطه‌ای بسیار درخشان به همراه سنبله‌های پراش خودنمایی می‌کند.

در نمای جدید از نپتون، ابرهای یخی متان این سیاره در ارتفاعات بالا، نور خورشید را پیش از آنکه به‌وسیله متان جذب شود، بازتاب می‌دهند و به صورت عوارض درخشان و روشن به‌نظر می‌آیند. در تصاویر جدید همچنین حلقه‌های نپتون برجسته هستند. ازآنجاکه حلقه‌ها به نپتون نزدیک هستند و درخشش سیاره، آن‌ها را پنهان می‌کند، از زمان پرواز وویجر ۲ از کنار نپتون در سال ۱۹۸۹، به‌طور مستقیم مشاهده نشده بودند. تلسکوپ جیمز وب هم حلقه‌های برجسته و هم نوارهای غبار را نمایان کرده است.

  • هایدی همل، کارشناس منظومه نپتون و دانشمند میان‌رشته‌ای جیمز وب، به‌نقل از ارز تکنیکا می‌گوید: «از آخرین باری که این حلقه‌های کم‌نور و غبارآلود را دیدیم، سه دهه می‌گذرد و این نخستین‌بار است که آن‌ها را در فروسرخ مشاهده کرده‌ایم.»
مقایسه تصاویر وویجر ۲ و هابل و جیمز وب از نپتون

مقایسه مشاهدات وویجر ۲، تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی جیمز وب از نپتون.

تلسکوپ جیمز وب تصویر هفت قمر از مجموع ۱۴ قمر شناخته‌شده در منظومه نپتون را نیز ثبت کرده است. برجسته‌ترین قمر به نام تریتون، بالای سر سیاره با سنبله‌های پراش به چشم می‌خورد. تریتون به دلیل خاصیت بازتابندگی شدید ورقه‌های یخی نیتروژن که آن را پوشانده‌اند، به رنگ سبز و آبی دیده می‌شود.

ناسا همچنین این هفته فاش کرد که یکی از چهار حالت رصد ابزار فروسرخ میانی یا میری دچار مشکل شده است. مکانیزمی که پشتیبان یکی از این حالت‌ها به نام طیف‌سنجی با وضوح متوسط است، حین راه‌اندازی با اصطکاک مواجه شد. ناسا مشغول ارزیابی مشکل و ایجاد مسیری رو به جلو است. اریک اسمیت، دانشمند برنامه ناسا روز چهارشنبه گفت پیش‌بینی نمی‌کند که این مسئله درنهایت مانع از به‌کارگیری این ابزار شود.

منبعarstechnica