جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی تلسکوپ فضایی جیمز وب

به نظر می‌رسد که زبان برنامه‌نویسی مورد علاقه طراحان وب در انتشار تصاویر خیره‌کننده تلسکوپ فضایی جیمز وب هم نقش داشته است. البته منظورمان این نیست که وب‌سایت ناسا برای نمایش تصاویر از جاوا اسکریپت استفاده می‌کند؛ منظور خود تلسکوپ است که به‌طور عمده توسط فایل‌هایی با این زبان برنامه‌نویسی کنترل می‌شود.

بر اساس سند مربوط به ماژول ابزارهای علمی یکپارچه جیمز وب (ISIM)، نرم‌افزار این ماژول توسط یک پردازنده اسکریپت کنترل می‌شود که فرمان‌های دریافتی را تحت اسکریپت‌هایی به زبان جاوا اسکریپت اجرا می‌کند. کدی که مسئولیت تبدیل این دستورات جاوا اسکریپت به کارهای عملی را دارد، می‌تواند 10 برنامه را به‌صورت همزمان اجرا کند.

ناسا توضیحات زیادی را درباره عملکرد سیستم خود ارائه کرده، اما به‌طور خلاصه، جیمز وب برای انجام کارهای مختلف چندین اسکریپت از پیش نوشته شده دارد و دانشمندان می‌توانند از روی زمین به سیستم بگویند که چه وظایفی را اجرا کند. وقتی این دستورات صادر شد، جاوا اسکریپت‌ها توسط یک برنامه به نام پردازنده اسکریپت ترجمه می‌شوند و با سایر اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های مورد نیاز خود ارتباط برقرار می‌کنند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب مرورگر وبی ندارد که جاوا اسکریپت به طور مستقیم ابزارهای فروسرخ میانی را کنترل کند. سازوکار این سیستم بیشتر شبیه زمانی است که مدیر یک مجموعه فهرستی از کارها را تهیه کرده و آن‌ها را به اعضای تیمش می‌دهد.

با این حال، جاوا اسکریپت‌ها همچنان اهمیت زیادی در این سیستم دارند. ISIM مجموعه ابزارهایی است که از طریق تلسکوپ عکس می‌گیرند و این اسکریپت‌ها فرآیند مربوطه را کنترل می‌کنند. ناسا اسکریپت‌های خود را قلب تلسکوپ جیمز وب معرفی کرده است.

البته نوع زبانی که این اسکریپت‌ها با آن نوشته شده دقیقا Nombas ScriptEase 5.00e است که آخرین نسخه آن در سال 2003 منتشر شد. چون توسعه این تلسکوپ از دهه‌ها پیش آغاز شده بود و ظاهرا دانشمندان با همان فناوری‌های قدیمی کارهای خود را پیش برده‌اند.