جدیدترین تصویر جیمزوب منتشر شد: کهکشان چرخ گاری

این تصویر جدید با جزئیات که توسط وب گرفته شده است، به هرج و مرج کهکشان چرخ گاری می پردازد. این تصویر اسرار شکل گیری ستاره و سیاهچاله مرکزی کهکشان را فاش می کند و بینش جدیدی از کهکشانی در میان یک دگرگونی آهسته ارائه می کند.

کهکشان چرخ گاری که در فاصله 500 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی مجسمه ساز قرار دارد، بسیار شبیه چرخ یک واگن به نظر می رسد. ظاهر غیرمعمول آن نتیجه یک برخورد با سرعت بالا بین یک کهکشان مارپیچی بزرگ و یک کهکشان کوچکتر دوم است.


تلسکوپ‌هایی از جمله هابل قبلاً چرخ گاری را بررسی کرده‌اند، اما دید ما از کهکشان توسط گاز و غبار پنهان شده است. وب، با قابلیت های تصویربرداری مادون قرمز خود، اکنون بینش های جدیدی را در مورد طبیعت کهکشان کشف کرده است.

دوربین فروسرخ نزدیک، تصویربردار اصلی وب، تعداد ستاره های بیشتری را نسبت به مشاهده با نور مرئی نشان داده است. این به این دلیل است که ستارگان جوان هنگام مشاهده در مادون قرمز کمتر توسط غبار پوشیده می شوند. در این تصویر داده های دوربین فروسرخ نزدیک آبی، نارنجی و زرد هستند.

جزئیات ریز گرد و غبار در کهکشان نیازمند ابزار ابزار فروسرخ میانی وب است که در این تصویر ترکیبی به رنگ قرمز است. ابزار فروسرخ میانی مناطقی را در چرخ گاری نشان می دهد که سرشار از هیدروکربن ها و سایر ترکیبات شیمیایی، و همچنین غبار سیلیکات است، مانند بسیاری از غبار روی زمین. این مناطق، شبیه پره های مارپیچی، اسکلت کهکشان را تشکیل می دهند.

ابزار قدرتمند مادون قرمز وب این تصویر دقیق از وضعیت فعلی چرخ گاری را ایجاد کرده است، اما همچنین بینشی از گذشته چرخ گاری و چگونگی تکامل آن در آینده ارائه می دهد.

تصویر هابل از کهکشان چرخ گاری